tirsdag 10. mai 2016

HJEMREISE

Nå er det slutten på en fantastisk reise jorden rundt. Vi har opplevd så mye, og er veldig glad for at vi fikk delt det med dere. Trist at reisen slutter her, vi har gjort så mye fantastisk. Tusen takk for oss!

SAFARI I CAPE TOWN

I dag har vi vært på safari!! Vi så masse dyr, løver, elefanter, hyener, leoparder, sjiraffer, krokodiller, slanger og mange fler. Det var en helt utrolig opplevelse. Vi kjørte rundt i en safari bil, og hørte på en afrikansk mann snakke om dyrene rundt oss. Vi lærte " hei, hvordan går det" på afrikansk, det er "hey, hoe gaan dit".
Da vi kom hjem igjen dro vi på et lokalt spisested å spiste ekte afrikansk mat. Det var kjempe godt!

leopard

løve

mamma og baby elefant

sjirafer

hyener

FLYET TIL SØR-AFRIKA

Nå sitter vi på flyet til Sør-Afrika . Vi hadde det veldig gøy i Machu Piccu og da vi hoppet fallskjerm. Vi skal bli i Sør-Afrika i tre tetter, og vi gleder oss veldig! Vi skal blant annet på safari, gleder meg til å se mange forskjellige dyr. Snakkes ;)

SØR-AFRIKA

Republikken Sør-Afrika er et land i det sørlige Afrika som grenser til Botswana, Lesotho, Mosambik, Namibia, Swaziland og Zimbabwe. Teknologisk og økonomisk er landet et av de mest utviklede i Afrika, og politisk et av de mest innflytelsesrike Sør-Afrika. Presidenten i Sør-Afrika heter Jacob Zuma. Sør-Afrika har egentlig tre hovedstader, men man regner Cape Town som den ordentlige hovedstaden, de to andre heter Pretoria og Bloemfontein.

RELGION: Ca. 80% tilhører kristendommen, og de siste 20% er spredt i jødedommen, hinduismen og buddhismen.
VALUTA: Sørafrikanske rand (ZAR)
SPRÅK: I Sør-Afrika har de elleve offiselle språk, men de snakker mest engelsk og afrikansk.

Sør-Afrika

Sør-Afrikas flagg

tirsdag 26. april 2016

DAG TO I PERU

Idag så har vi vært og hoppet fallskjerm! Det var utrolig gøy, men også litt skummelt. Først så var vi på en liten sightseeing i vært vårt fly, med vær vår pilot. Det var veldig kult å se Peru i fra lufta. Da vi landet på bakken igjen så var den egentlige planen vår å gå å spise lunsj, men de som jobbet på den lille flyplassen spurte om vi ville prøve å hoppe fallskjerm. Vi stusset litt på det, fordi det hørtes jo skummelt ut, men vi takket ja. Siden vi ikke har tatt fallskjerm kurs og hoppet før så måtte vi hoppe men en på ryggen vår. Når vi skulle til å hoppe ut av flyet så ble vi alle reddet, men vi hoppet. Og fy så gøy det var, det var jo helt utrolig! En opplevelse for livet for å si det sånn!

ANDES, MACHU PICCHU

I dag skal vi gå til Machu Picchu! Det er det mest kjente fjellet i fjellkjeden Andes, men det er ikke det høyeste. Det er Aconcagua som er 6959 meter over havet. Machu Picchu er 2430 meter over havet. På Machu Picchu var Inkariket, inkaene var indianere. Det er fortsatt rester et landsbyen på toppen av Machu Picchu.Det tar to timer å kjøre fra Lima som er hovedstaden i Peru der vi bor. Og vi må gå opp, så dette blir en lang dag!!

Machu Picchu

Landsbyen

mandag 25. april 2016

FLYET TIL PERU

Nå sitter vi på flyet til Peru, vi har hatt det supert i Australia. Vi gleder oss veldig til alt vi skal gjøre i Peru. Vi  skal være der i tre netter og vi ankommer flyplassen i Peru kl 16:30, så når vi kommer til hotellet skal vi dra til en rensturang som heter Casa Moreyra som ligger nesten ved hotellet.

Flyet<3

PERU

Peru ligger Nord-Vest i Sør-Amerika, og Brasil er et av nabolandende til Peru. I Peru ligger Inkariket, som er på Machu Pichu. Andesfjellene som er en veldig kjent fjellkjede ligger i Peru, det høyeste punkte i Andes heter Acongagua. Hovedstaden i Peru er Lima, som også er den største byen i Peru. Arealet av landet er 1 285 220 km2, og det er plass til Peru seks ganger i Brasil. Befolkningen i Peru er 30, 49 milioner. I Peru bruker man Peruansk nuevo sol som er myntenheten.

RELGION: Katolsk kristendom
SPRÅK:Spansk, quechua og aymara
TEMPERATUR GJENNOMSNITT: 21*
kart og flagg

DAG TRE I AUSTRALIA

Vi tok flyet tidlig på morgenen til Uluru, det er et rødt fjell i den Australske ørkenen. Det ligger 863m over havet. Uluru ligger i Nordterritoriet, i det sentrale Australia. Landskapet er ganske flatt, så Uluru er det eneste fjellet i området.

Etter turen til Uluru tok vi flyet til The Great Barrier Reef. The Great Barrier Reef er verdens største korallrev, det ligger på østkysten av Australia. I år ble det målt at 97% av revet er rammet av korallbleking, det er en reaksjon mellom algene og korallene som gjør at korallene blir hvite. Hvis algenen ikke vokser tilbake etter korallblekingen, dør korallene og hele korallrevet kan ødelegges!!

Uluru

Great Barrier Reef

mandag 18. april 2016

DAG TO I SYDNEY

Operahuset i Sydney
I dag så var vi først i SEA LIFE Sydney Aquarium, etter det dro vi til operahuset i Sydney. SEA LIFE Sydney Aquarium har over 12.000 dyr fra 650 forskjellige arter. Det var utrolig gøy å se alle de forskjellige dyrene. Noen av de mest fargerike fiskene, kjente vi igjen fra vi hadde vært og dykket i Maldivene. Vi så haier, sjøkuer, skilpadder, sagskate, drakefisker, japansk edderkoppkrabbe, pingviner og veldig mye mer. Vi matet sagskate, haiene og pingvinene. Når klokken ble 17:30 dro vi hjem til hotellet, vi hadde bestilt en forestilling på operhuset i Sydney som startet 18:30. Forestillingen var egentlig ganske kjedelig, men operahuset var helt nydelig!
Sagfisk

DAG EN I SYDNEY

I dag var vi på Bondi Beach, det var gøy men også litt skummelt fordi alle haiangrepene som hadde skjedd der før. Stranden ligger litt uttenfor sydney og den er ca en km lang. Vi badet masse  og hadde det veldig gøy, vi møtte heldigvis ikke på hai.
Etter at vi hadde vært på stranda dro vi til Taronga ZOO, vi så på mange fine og eksotiske dyr. Vi så foreksempel koala, tiger, elefant og mange andre søte dyr.

bondi beach

taronga ZOO

torsdag 14. april 2016

FLYET TIL AUSTRALIA

Vi har hatt to fantastiske dager i Hong Kong, og nå sitter vi på flyet til Sydney. Det er meldt fint vær, så vi skal nok ta et par turer på stranden. Vi skal være der i fire netter, og tre hele dager.
Vi skal se på kengeruer, koalaer og slanger! Snakkes i Sydney ;)

Operan i Sydney

Bondi Beach

AUSTRALIA

Australia er et land i Oseania beliggende sør for Indonesia og Papua Ny-Guinea. Det er verdens sjette største land regnet etter flateinnhold, og opptar mesteparten av den verdensdelen det er del av. Hovedstaden i Australia heter Canberra. Statsministeren heter Malcolm Turnbull. Dronningen av England er dronningen i Australia også, hun heter Elisabeth II. Befolkningen i 2013 var 23,13 millioner.Valutaen i Australia er Australske dollar.

RELIGION:Alle religionene, men mest Kristendom.
SPRÅK:Engelsk
TEMPERATUR GJENNOMSNITT:20*

Kart
Flagget

onsdag 13. april 2016

DAG TO I HONG KONG

I dag var vi på Wan Chai street markedet i Hong Kong vi gikk til markedet så det tok ca 35min dit, da vi gikk så vi på alle de fine bygningene og gatene. Vi kom til markedet og der så vi mange fine ting. Da vi var ferdig dro vi til en resturang som Khana Khazana Indian Vegetarian Restaurant. Det var veldig god mat der. Etter maten dro vi tilbake til hotellet og slappet av.

Wan Chai street merket

khana khazana indian vegetarian restaurant

tirsdag 12. april 2016

DAG 1 I HONG KONG

I dag har vi vært på Lantau Island! Det er den største øya i Hong Kong, og den ligger et par kilometer fra sentrum. Vi tok en tau bane med vogner til toppen av fjellene og til klosteret, klosteret heter Tian Tan. Det er en gigantisk Buddha statue som er 34m høy. Den er lagd av stål, bronse og byggingen startet i 1990. Åpningen var i 1993.
Etter en lang dag på Lantau dro vi hjem til hotellet og spiste en velfortjent middag på den kjente resturangen Tin Lung Heen, der betalte vi med Hong Kongske dollar. Der var det verdens beste kinamat og en helt fantastisk utsikt! Været lettet heldigvis under middagen så det ble bare finere og finere. Gleder meg til å dra på shopping i de kinesiske gatene i morgen!
I byen Hong Kong

Tian Tan

mandag 11. april 2016

FLYET TIL HONG KONG

Nå sitter vi på flyet til Hong Kong!! Vi gleder oss kjempe masse til å få vite mer om den kinesiske kulturen!
Det tar sånn ca. 6timer å fly og vi har kommet halvveis. Når vi kommer fram skal vi legge ut bilder av hong kong!! Hotellet vi bor på heter Four Seasons Hotel, og det er dødsfint!!
Snakkes ;)
Klhoe på flyet

Cock-pit.

mandag 4. april 2016

HONG KONG

Hong Kong er en spesiell admistrativ region i den sydlige delen av fastlands-Kina. Arealet av Hong Kong er 1 092 km² og befolkningen i 2004 var 6 855 125 innbyggere. Valutaen i Hong Kong er Hong Kongske dollar. Hong Kong ligger i Asia.
RELIGION: 50% av de som bor i Hong Kong einer til Kinesisk Folkerelgion, de andre 50% er spredt utover alle de andre relgionene.
SPRÅK: Mandarinsk, kantonesisk og engelsk.
TEMPERATUR GJENNOMSNITT:28C*

DAG TRE I MALDIVENE

I dag så har vi vært og dykket. Vi dykket alene uten guide eller noe sånt, så vi ble litt redde for hai.
Men vi hadde snakket med noen som bodde der, vi spurte om det pleide å være haier der til vanlig.
Og de sa at det ikke var så mye hai der, men vær litt obs på det.
Da vi var ute og dykket så så vi utrolig mange fine fisker! De var i alle forskjellige mulige farger. Vi var også så heldige at vi så en havskilpadde, det er visst ganske sjeldent å få øye på her. Vi så heldigvis ikke noe hai.
Da vi kom opp fra vannet etter ca. 2 timer så dro vi for å spise lunsj.Til lunsj så drakk vi kokkosnøttmelk rett fra en kokksnøtt, det var både nytt for oss alle og veldig godt! Etter lunsj dro vi for å sole oss på sranden i det fine været.

DAG TO I MALDIVENE

I dag har vi vært i Baa Atol, der blir det stadig laget tradisjonel kunst og håndverk av de innfødte. Etter å ha vært der en stund dro vi til stranda får å slappe av før vi skulle på hai safari. Vi så en hai, den var ganske liten men den var veldig skummel!! Etter 1 time med hai safari, dro vi hjem å gjorde oss klare til resturang tur. Resturangen heter Xie Xie Restaurent. Gleder meg allerede til i morgen!!

Baa Atol

torsdag 17. mars 2016

MALDIVENE

Vi ankom Male kl. 14:55. Fra Male skulle vi ta vannfly ut til en liten øy der hoteller vår lå.
Hotellet vi bor på heter W Retreat & Spa Maldives. Vi kom fram til hotellet kl. 16:30, vi la fra oss baggene og gikk ut på stranda. Klhoe og Kendall solte seg mens Kylie kjørte vannskuter. Klhoe og Kendall ble veldig sjalu og angret på at de ikke ble med å kjøre vannskuter. Når klokken ble 20:00 dro vi for å spise. På restauranten spiste alle sammen en utrolig god hummer rett.
De spiser en del hummer i Maldivene, så spiser de mye Asiatisk mat fordi de ligger jo i Asia. Til dessert spiste vi tre kuler med sitron is.

FLYET TIL MALDIVENE

Nå sitter vi på flyet til Maldivene, og det er ca. 1 time til vi er fremme.
Når vi var ca halvveis på flyturen vår,så følte Kendall seg litt kvalm. Det var kanskje fordi flymaten vi hadde fått ikke var sånn veldig bra. Hun hadde veldig vondt i magen resten av turen men kastet heldigvis ikke opp.